New Veggiefries

Veggiefries is de opvolger van Groentefriet. Nu nog lekkerder, krokanter en met meer groenten:

  • Vegan
  • Vezelrijk
  • Geen Melk/lactose,  
  • Geen Gluten (maar in de fabriek worden wel gluten verwerkt)
  • Geen Soya
  • Geen GMO
  • Geen conserveermiddelen, kleur of geurstoffen

Gemaakt van 80% groenten:

  • Kikkererwten
  • Wortel
  • Pastinaak
  • Knolselderij
  • Ui, Prei en Knoflook

Hieronder lees je meer over deze groenten.

kikkererwten
kikkererwten

KIKKERERWTEN

De kikkererwt is een veelzijdige peulvrucht. Je eet hem als groente, koolhydratenbron én vleesvervanger of je tovert de erwtjes om tot een gezonde snack. Waarom zijn deze gele knikkers zo goed voor je en wat kun je ermee maken?

Kikkererwtjes groeien met zijn tweeën of drieën in een peul aan een struik. Het zijn dus peulvruchten, net als doperwten en bonen. In de winkel zie je ze alleen zonder hun omhulsel, gedroogd of in een pot of blik. 

Vrolijke vleesvervanger

De gele knikkertjes zitten vol koolhydraten en vezels. Bovendien zitten er veel eiwitten, ijzer en B-vitamines in. Dankzij deze samenstelling zijn ze een volwaardige vleesvervanger. Maar je kunt ze ook als groente of als bron van koolhydraten op het menu zetten. Een ander pluspunt van de kikkererwt is zijn hoge gehalte aan tryptofaan. Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat je lichaam niet zelf aanmaakt, je kunt het alleen uit voeding halen. Je hebt tryptofaan nodig voor de aanmaak van serotonine. Er zijn aanwijzingen dat serotonine je stemming verbetert en ervoor zorgt dat je beter slaapt.

Wortels

Wortels zijn gezond

Heb je ooit een konijn gezien met een bril op? Dat komt omdat wortelen goed zijn voor de ogen. Wortelen zijn heel gezond; ze bevatten een schat aan vitaminen en mineralen. Veel mensen weten dat wortels vitamine A bevatten. 120 Gram wortel bevat al 4 keer zoveel als de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van vitamine A. Het kan geen kwaad om 10-20 keer meer dan de ADH binnen te krijgen. Daarnaast bevat de wortel ook vitamine B1, B2, B3, B6 ,C , D, E en vitamine K. Deze laatste vitamine zit vooral in het groene loof van de wortel welke ook eetbaar is! Kalium, fosfor, molybdeen, koper en magnesium zijn belangrijke mineralen die je binnen krijgt als je wortel eet.

PASTINAAK

De pastinaak is een 'ouderwetse ' en 'vergeten' groente, die tegenwoordig nauwelijks meer gegeten wordt. Sterker nog, veel mensen zullen niet eens weten wat dit voor een groente is.. Toch gek, want vroeger werd deze voorganger van de winterwortel veel gebruikt in de (Nederlandse) keuken. De pastinaak ziet eruit als een lange wortel met een ivoorachtige kleur. De smaak is heel uitgesproken, aromatisch en enigszins zoet. De smaak ligt een beetje tussen die van knolselderij en wortel in. Ze zitten vol met ijzer, kalium, calcium, etherische oliën, foliumzuur en vitamine E, C en B. Etherische oliën verlichten maag- en darmklachten.

KNOLSELDERIJ

Een knolselderij is een vrij grote, bleekbruine knol met een doorsnede van ongeveer 15 cm. De knol heeft veel knoesten en wortels. Het is een authentieke groente die bekend is van erwtensoep en selleriesalade. Knolselderij behoort net als blad- en bleekselderij tot de selderijfamilie. Maar als enige van deze familie groeit knolselderij onder de grond. Het is de verdikte eetbare wortel van de selderijplant. Knolselderij wordt voor de knol geteeld, maar de groene bladeren kunnen ook gegeten worden. 
Knolselderij is heel gezond en bevat meer gezonde voedingsstoffen dan het grauwe uiterlijk doet vermoeden. Zo is knolselderij een bron van vitamine C, belangrijk voor de weerstand. Samen met natuurlijke suikers en folaat helpt vitamine C ook je energie op peil te houden. Ook bevat knolselderij kalium wat goed is voor de bloeddruk. En vitamine K is weer goed voor stevige botten. Knolselderij is relatief rijk aan eiwit en bevat veel natuurlijke suikers, wat belangrijk is om fit te blijven. Daarnaast is knolselderij rijk aan voedingsvezels die belangrijk zijn voor de stoelgang en de opname van andere voedingsstoffen.

UI

De gele ui behoort, net als prei, knoflook en bieslook, tot de het geslacht Allium, ofwel de uienfamilie. De gele ui is de meest bekende en gangbare ui.
Hij heeft een lichtbruine tot goudgele schil en groenachtig wit tot geel, stevig vruchtvlees. Op de Nederlandse akkers groeien verschillende soorten uien. Ze verschillen in grootte, kleur en scherpte.
De exacte herkomst van de ui is niet bekend. 3000 jaar voor Chr. werd de ui al gekweekt in Azië, eerst onder meer in China en later ook in India. De Romeinen introduceerden de ui in Europa. Daar werd dit aromatische bolgewas al snel populair.

.
Prei hoort tot de Alicae-familie, net als knoflook en ui. Wanneer prei gesneden wordt, worden de antioxidanten uit de prei omgezet in allicine, een zwavelverbinding. Allicine zou een natuurlijk antibioticum zijn en heeft antibacteriële, antivirale, antiparasitaire en schimmelremmende eigenschappen. Het vermindert cholesterol en belemmert schadelijke enzymen in de lever. Bovendien verschaft het 52% ADH vitamine K en meer dan 29% ADH vitamine A. Dan bevat prei ook nog foliumzuur, niacine, riboflavine, magnesium en thiamine.

Knoflook (allium sativum) is een plant uit de lookfamilie. Ui en bieslook behoren ook tot deze familie en zijn net als knoflook bolgewassen.

Al in de oudheid werd knoflook gegeten, vooral in de landen rond de Middellandse Zee en in Azië. In die vroegere tijden werd knoflook ook regelmatig gebruikt als middel tegen allerlei kwalen, infecties, wonden, zweren, zwakte en tumoren. In het oude Egypte werd de knoflookplant zelfs als heilig beschouwd.

Aan knoflook worden allerlei gezonde eigenschappen toegedicht. Zo zou het je immuunsysteem versterken en luchtweginfecties bestrijden. Daarnaast wordt er gezegd dat de groente een antibacteriële werking heeft en beschermt tegen kanker. Voor deze uitspraken is echter onvoldoende wetenschappelijk bewijs.

Het meeste onderzoek met knoflook is echter op het gebied van hart- en vaatziekten. Knoflook lijkt de afzetting van plaque op de vaatwanden te verminderen, maar vermindert daarnaast ook de bloedstolling. Voor het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte toont wetenschappelijk onderzoek lichte aanwijzingen.